First New Zealand Blog - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Zitah Groot - WaarBenJij.nu First New Zealand Blog - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Zitah Groot - WaarBenJij.nu

First New Zealand Blog

Door: Zitah

Blijf op de hoogte en volg Zitah

24 November 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

De 20ste was mijn laatste dag in Sydney. Althans, ik kom nog wel even terug nadat ik weer terug ben uit Nieuw Zeeland maar dat is maar voor 3 dagen. De 20ste ben ik alles gaan inpakken en wonder boven wonder paste alles in mijn tassen, en zat ik ook nog onder het maximale gewicht. Dat is ook voor het eerst.

Mijn vlucht vertrok om 7 uur de ochtend erna. Ik was er van uitgegaan dat ik wel de bus kon pakken, maar dit bleek dus niet zo te zijn (ja om 12 uur ’s nachts). De paniek brak dus lichtelijk uit, en ik was druk op zoek naar shuttles om me naar het vliegveld te brengen. Gelukkig sprak ik mijn huisbaas nog even die dag ervoor en die bood aan mij naar het vliegveld te brengen. Dit betekende dat ik toch nog een hele nacht kon slapen en niet om 12 uur al weg moest en dus mijn hele nacht moest gaan missen. Nu kwam hij me om half 5 ’s ochtends ophalen en stond ik om 5 uur op het vliegveld. Perfect! De vlucht was op tijd en ik kwam dus op tijd aan in Nieuw Zeeland. Nieuw Zeeland loopt nog eens twee uur voor op Sydney, dus nu ben ik officieel het meest ver weg wat er te zijn valt, namelijk een voorsprong van 12 uur op Nederland. Ik kan nu zeggen dat ik letterlijk aan de andere kant van de wereld zit. Raar idee.

Gesloopt kwam ik in Auckland aan, waar ik twee dagen zou verblijven. Het Hostel lag gelukkig midden in het centrum dus kon ik in de middag er nog even op uit. Ik vergat mijn kaartje van het centrum in het Hostel en dacht dat ik wel wist welke kant ik op moest… Niet dus. Weer wat geleerd: neem altijd je kaartje mee. Noodgedwongen toen maar de bus gepakt, die me afzette waar ik wilde zijn, namelijk in de haven. Daar had je uitzicht op de brug van Auckland (naar mijn mening een slap aftreksel van de brug van Sydney, zie foto’s). Dat viel een beetje tegen. Net zoals de tower van Auckland, net zoals in Sydney, dus had het centrum al snel gezien. Ben vervolgens weer terug gegaan naar het hostel waar ik om half 10 in mijn nest lag. Een vreselijke kamer was dat trouwens. Misschien ben ik verwend maar deze kamer was niet groter dan een bezemkast. Er kon net een bed in, een kleine kast en een bureau. Er zat geen raam in en geen airco, wat er in resulteerde dat het gemiddeld 27 graden in de kamer was. Niet erg aangenaam dus.

De dag erna vroeg op om een tour te maken naar een vulkanisch eiland net buiten de haven van Auckland. Het heet Rangitoto. Je kon naar de top en vanaf daar had je een 360 graden uitzicht. Wat een slopende kilometers waren dat. Verrot kwam ik aan boven, maar het was het zeker waard. Een prachtig uitzicht over de skyline, maar ook over andere delen van de omgeving (ontzettend veel groen). Via een andere weg terug gelopen, wat ik beter niet had kunnen doen, want dat was niet bebost zoals de heenweg. Dik vier uur in de zon gelopen en uiteraard mezelf niet ingesmeerd. Zelfs mijn nek was verbrand en je ziet nu precies de randjes lopen van waar mijn kettinkjes normaal hangen. 600 foto’s verder weer helemaal stuk terug gegaan naar mijn hostel waar ik ben gaan douchen om vervolgens op bed te gaan liggen en de Lord of the Rings te kijken. Morgen begint de tour dus moet mezelf toch even enigszins voorbereiden!

De 23ste opnieuw vroeg op want werd om half 8 al bij coach terminal verwacht en het was nog een best eindje lopen. Stond om 6 uur naast mijn bed, de laatste dingetjes ingepakt en toen richting de terminal gelopen. Kwam precies op tijd aan. Bij aankomst kregen we gelijk een muffin in onze handen gedouwd (mijn ontbijt). Met onze vrolijk en non-stop pratende tourguide/buschauffeur gingen we richting de eerste bezienswaardigheid: de Waitomo caves. Dit zijn grotten waar allemaal gloeiwormen zitten. Prachtig om te zien, helaas mochten er geen foto’s gemaakt worden. Hier kregen we een rondleiding, waarna we richting Rotorua gingen. Vanaf hier splitste de groep zich op en ging ik in een andere bus mee naar de Hobbiton filmset. Op deze set hebben ze de scenes opgenomen van de Shire, waar dus de Hobbits leven. Een prachtige omgeving en natuurlijk super leuk om te weten dat je staat waar de acteurs ook allemaal hebben gestaan. Allerlei ins en outs gehoord over de film. Eén feitje is dat de boom die bij het hol van Frodo en Bilbo staat volledig nep is. Hij bestaat uit duizenden blaadjes die allemaal met de hand geschilderd zijn. En dat nog voor geen 30 seconden film. Ook dat de Green Dragon volledig in de fik is gezet voor 20 seconden film, zodra Frodo ziet wat er gebeurt met de Shire als hij de ring niet vernietigt. Om vervolgens de hele pub weer opnieuw op de bouwen. En als laatste was er een no fly zone boven het gebied waar de film werd gefilmd, omdat Peter Jackson niet wilde dat ook maar iemand iets van de film wist voordat hij in premiere ging. Piloten die het toch waagde boven het gebied te vliegen raakte hun bewijs kwijt en dit is dan ook echt gebeurd, en tot op heden mogen zij dus niet vliegen. In de Green Dragon kregen we ook nog homemade Cider (of bier, wat je maar wilde) en deze is nergens anders op de wereld te drinken behalve hier in de pub. Super leuk natuurlijk! Na de tour werden we terug gebracht en werd ik gedropped bij mijn hotel. Heel wat anders dan de bezemkast van de vorige twee nachten: super luxe kamer met twee persoonsbed en eigen douche + toilet. HEERLIJK.

De dag erna werd ik om 11 uur afgehaald voor een trip door de omgeving van Rotorua. Het ontbijt bij het hotel was super duur (20 dollar) dus dit heb ik geskipped en heb pas wat te eten genomen op het vliegveld. Er zat niks in de buurt van het hotel, best wel slecht want dan wordt je geforceerd in het hotel te eten, waar het dus schijtduur is. Er hangt in en rondom Rotorua een ontzettend smerige lucht, beetje een riool lucht. Blijkt van het water ofzo te komen. Vreselijk. Met een groot soort half boot/half auto gevaarte zijn we naar verschillende meren gereden en hebben we daar rond gevaren en gereden. Ontzettend mooie omgeving. Het enige mindere van de trip is dat het een ‘duck’ tour was (zo heette het vaar/rijtuig waarmee we werden rond getoured, gemaakt in de tweede wereldoorlog, deze kwam uit 1944) en dat je dus een toeter kreeg in de vorm van een snavel. En iedereen zat dus vrolijk te toeteren met zijn toeter, inclusief de drie kinderen die echt teveel lucht in hun longen hadden. Niet om aan te horen. De prijzen voor de huizen rondom het meer zijn gigantisch. Eén van de bewoners verhuurt zijn huis voor 16.000 dollar per nacht (en ja mensen huren het). Hij heeft al heel wat internationale gasten gehad zoals Tom Cruise, Bruce Springsteen en Peter Jackson. Als je een huisje wilt kopen dan ben je al snel 5 miljoen kwijt. Je krijgt er wel een prachtige omgeving voor terug.

In de middag werd ik afgehaald van het hotel na de trip en ging ik richting het vliegveld van Rotorua (4 gates en geen douane). Nog even oorlog gehad met de grond stewardessen. Chagrijnige dozen. Mijn handbagage was 2 kilo te zwaar en hier gingen ze moeilijk over doen. Moest ik dus een boek in mijn handtas doen en mijn laptop in de hand meenemen, want ja dat waren de regels. Ik ging dus met hetzelfde aantal kilo’s het vliegveld in, maar dan los verspreid. Belachelijk. Na een wat rumoerige vlucht dan aangekomen op het zuider eiland in Christchurch. Bij aankomst van het hotel wachtte mij een nog grotere kamer op dan die ik in Rotorua had. Heb nu een bureau, een tafel, een soort van klein dressoir, een bankstel, een kast en een gigantische televisie en een kingsize tweepersoonsbed. Mijn paradijsje voor twee nachten! In de avond richting de Burger King gelopen waar ze free wifi hadden en een eindeloze refill van je drinken, en dan niet de Nederlandse versie waar je meer water dan frisdrank krijgt. Kan ik best aan wennen!

Vandaag ga ik op een trip naar een deel waar ze de scenes voor Edoras hebben opgenomen. Voor de mensen die Lord of the Rings niet hebben gezien: even googelen. Ben erg benieuwd en kan niet wachten om op die heuvel te staan waar het kasteel stond van Koning Theodor!

Hopelijk tot snel weer!

_________________________________________________________________

The 20st of november was my last day in Sydney. Though, I will be back after I return from New Zealand but that is only for 3 days. The 20st I started t pack everything and it was a miracle but everything fitted in my bags, and I did not even have the maximum weight. That is a first one.

My flight departed at 7 in the morning on the 21st. I thought I would be able to take the bus, but this turned out to be a mistake (ye at 12 in the evening). The panic attack started, and I was busy with trying to find a shuttle which could take me there. Luckily I talked to the house owner before I left and he said he would bring me to the airport. This meant I could actually sleep that night and did not have to leave at 12 in the evening and miss my entire night. He picked me up at half past 4 in the morning and I arrived at the airport at 5. Perfect! The flight was on time and I arrived at time in New Zealand. New Zealand is another 2 hours ahead of Sydney, so now officially I am as far as possible, being 12 hours ahead of the Netherlands. Now I can say that I am literally at the other side of the world. Weird.

Totally tired I arrived in Auckland, where I would stay for two days. The hostel was in the middle of the center so in the afternoon I was able to get out for a while. I forgot the card of the city in the hostel and thought I knew what way I had to go to go to the city… Not. Learned something: never forget your map. Because of this I took the bus, which dropped me off where I wanted to be in the first place: at the harbor. From there you had a view on the bridge of Auckland (in my opinion a weaker version of the bridge of Sydney, see pictures). So this was a bit of a fail. Just as the tower of Auckland, just as in Sydney. So I was done with the city pretty fast. After that I went back to the hostel where I crashed into my bred at half past 9. A horrible room by the way, if you can call it a room. Maybe I am spoiled but this room was not bigger than a closet. There was a bed in it, a small closet and a desk. No window, no airco, which had as result that it was around 27 degrees in the room all the time. Not very comfy.

The day after I got up very early to make a tour to a volcano island just outside the harbor of Auckland. It is called Rangitoto. You could go to the top of it and from there you had an all around view. Insane hike it was. Broken down I got up at the top, but it was worth it. A lovely view on the skyline, but also on other parts of the environment (a lot of green). Taking another road when heading down, which I better should not have done, but there were no bushes and shadows like on the road up. Around 4 hours spend in the sun and ofcourse I did not use sunblock. Even my neck was burned and now you can see exactly the lines of where my necklaces normally are. 600 pictures taken home I took a shower and crashed into my bed with the first movie of the Lord of the rings. Tomorrow the official tour starts so I had to prepare at least a bit!

The 23st again I had to get up early because at 7.30 I was being picked up at a coach terminal and I had to walk there. At 6 I was up and packed the last thing and started to head for the terminal. Arrived just in time. When I arrived I got a muffin (which was my breakfast). With our happy and non-stop talking tourguide/driver we went to the first part of the tour: the Waitomo caves. These caves are full with glowworms. Lovely view, but sadly we couldn’t take any pictures. We were being guided around, and after that we headed for Rotorua. From there the group splitted up and I went into another bus, with which we got transferred to the Hobbiton film set. On this set they took scenes for the Shire, where the Hobbits live. A beautiful environment and ofcourse super cool to stand where the actors stood to make the scenes. Heard all kind of ins and outs about the movies. One fact is that the tree above the hobbit hole of Frodo and Bilbo is fake. It exists of thousands of leaves and they are all hand painted. And this is for 30 seconds of movie. Also that they burned down the Green Dragon (the pub) for 20 seconds of films, when Frodo sees what happens with the Shire if he doesn’t destroy the ring. After that they fully rebuild the pub. The last one worth to mention is that there was a no fly zone above this environment where the movie was filmed, because Peter Jackson did not want people to know about the movie until it got into the cinemas. Pilots who dared to fly above the area lost their license and this actually happened, and until now they are not allowed to fly. When we arrived in the Green Dragon we got homemade Cider (or beer, whatever you wanted) which you can’t buy or drink anywhere else in the world apart from this pub. Super cool! After the tour I got dropped off at my hotel. So different from my closet from the last 2 nights: super luxury room with two person bed and my own douche and toilet. LOVELY!

The day after I got picked up at 11 for a trip around the environment of Rotorua. The breakfast at the hotel was insanely expensive (20 dollar) so I skipped this and took something to eat at the airport in the afternoon. There were no other restaurants or cafes near the hotel, which was kinda bad because with that they force you to eat at the hotel, which was really expensive. In and around Rotorua it smells really bad, like you are walking through the pipes under the ground. This turns out to come from the water. Horrible. With some kind of boat/car we went to several lakes where we drove around, but also went on the lake itself. Lovely and beautiful environment. The less positive thing about the tour is that it was a ‘duck’ tour (named after the vehicle we were with, which was from the Second World War, this one was made at 1944) which included some thing where you could blow on and made this very annoying sound. So everyone was blowing on it, including three children who had really too much air in their lungs. Horrible sound. The prices of the houses around the lake are insane. One of the owners rents his house for 16.000 dollar per night (and yes people actually do pay that). He had some international guests already such as Tom Cruise, Bruce Springsteen and Peter Jackson. If you want to buy a house at the lake you need around 5 million dollar. You get a beautiful environment for it though.

In the afternoon I got picked up from my hotel and I went to the airport of Rotorua (4 gates and checks for bags or anything else). Had a war with the women which took my bags. Annoying *******. My handbag was 2 kilo too heavy and this was a problem. So I had to stuff one of the books in my other handbag and hold my laptop in my hands, yes this are the rules. I went into the plane with the same amount of kilos, but just spread on my other handbag and holding it in my hand. Ridiculous. After a flight with too much turbulence I arrived in Christchurch, on the south island. At arrival at the next hotel a bigger room than the one I had in Rotorua was waiting for me. Now I have a huge desk, a table, a dressoir, a couch, a closet and a huge television and a kingsize bed. My paradise for two nights! In the evening I went to the Burger King where you had free wifi and endless refill of your drinks, and not the dutch version where you drink more water than sprite. I can get used to this!

Today I go on a trip where they take me to the place where they filmed scenes for Edoras. For the people who never saw Lord of the Rings: google is your friend. Very curious and can’t wait to stand on that hill where they build the castle of King Theodor!

See you soon!

  • 25 November 2013 - 19:32

    Anita:

    Hoi Zitah,

    Gaaf gaaf gaaf, dat je daar bent!! Lijkt me ontzettend mooi. Ik zal mij vast voorbereiden op die 600 foto's!!

    XXX

  • 25 November 2013 - 19:39

    Margo:

    wat een idyllische plekjes zeg, vooral met dat bruggetje en dat huisje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Zitah

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 236
Totaal aantal bezoekers 14986

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 02 Januari 2015

Berkeley Internship

10 Juli 2013 - 16 December 2013

Australië

Landen bezocht: