Last Blog - Chirstchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Zitah Groot - WaarBenJij.nu Last Blog - Chirstchurch - Reisverslag uit Christchurch, Nieuw Zeeland van Zitah Groot - WaarBenJij.nu

Last Blog - Chirstchurch

Door: Zitah

Blijf op de hoogte en volg Zitah

12 December 2013 | Nieuw Zeeland, Christchurch

De 9de had ik dus een rustdag ingepland. Vroeg in de ochtend ging er opeens een soort van luchtalarm af. En niet lang erna begonnen opeens mijn bed en nachtkastje te trillen. Het bleek een licht aardbeving te zijn. Zat even rechtop in mijn bed. Gelukkig was het geen zware. Ben inderdaad even het stadje ingelopen om nog wat souvenirs te halen omdat ik de dag erna richting Chirstchurch ga, de laatste stad waar ik zal verblijven in mijn vakantie. De hele dag ging het goed tot vroeg in de avond. Opeens werd ik misselijk en heb ik een uur op de wc moeten zitten en over lopen geven. Terug in mijn kamer kwam ik er achter dat ik koortserig was en dat al mijn spieren ontzettend pijn deden. Een fijne dag afgesloten met een rotavond. Tot ongeveer twee uur wakker gelegen en moest de dag erna weer vroeg op mijn tas in te pakken vanwege mijn rit naar Chirstchurch. Niet erg fijn dus.

De dag erna was het al wat minder, maar voelde me nog steeds misselijk, dus mijn ontbijt maar overgeslagen. Met twee paracetamol in de bus gaan zitten en onderweg nog een broodje gegeten. Gelukkig bleef deze er in. In Chirstchurch aangekomen werd ik opgehaald door de eigenaar van het huis waar ik zou verblijven. Een paar dagen ervoor kreeg ik een e-mail van het motel waar ik eigenlijk zou verblijven dat ze geen plek voor me hadden en dat ik dus iets anders moest zien te vinden. Dat kwam door renovatie. Lekker op tijd… En alsof je van te voren niet weet dat je gaat renoveren. Lekker geregeld dus. Gelukkig kon ik de plek vinden waar ik nu zal verblijven. Dit is een Bed & Breakfast, op 20 minuten loopafstand van het centrum. Dus zal nu sinds twee weken eindelijk een normaal ontbijt hebben (geen droog brood, maar echt ontbijt). Het is een ruime kamer met jawel gratis internet. Ik kwam pas om half 4 in de middag aan, dus heb ik de rest van de avond op mijn kamer gespendeerd en niet veel uitgevoerd.

11 december ben ik richting stadscentrum gelopen. Op de heenweg zag je al wat de aardbeving in 2011 had aangericht. Overal werkzaamheden en half ingestorte gebouwen. Om half 12 had ik een ‘rebuild tour’ door de stad en de wijken rondom Christchurch. Toen kreeg je pas echt goed te zien wat de aardbeving had aangericht. 6000 huizen moeten worden neergehaald door beschadiging en meer dan 800 historische gebouwen in het centrum moeten worden weggehaald en herbouwd. Over de kathedraal (foto) is nog steeds een grote discussie gaande. Veel mensen willen dat hij herbouwd wordt, maar dit lijkt een bijna onmogelijke opgave, en ook heel erg duur. Benieuwd wat er uit gaat komen. Er zijn ook overal scheuren in de wegen ontstaan door de aardbeving, waardoor er ook overal wegwerkzaamheden. Conclusie: het is één grote chaos in de stad. Er staan ook overal kunstwerken die met de aardbeving te maken hebben. Eén daarvan is een soort van monument met 185 stoelen. Deze stoelen staan elk voor een persoon die is omgekomen bij de aardbeving. Ze zijn allemaal verschillend. Erg aangrijpend om dit te zien. Afgezien van al deze wegwerkzaamheden is het een erg mooie stad met veel groen er in.

12 december, de laatste dag alweer, was ik vroeg op om naar een havendorp te gaan genaamd Akaroa. We gingen met een tour bus die kant op en op de weg er naar toe hadden we een korte stop in Little River. Een erg klein en schattig dorpje met een winkeltje waar ze allerlei handgemaakte dingen hadden uit Nieuw Zeeland. Erna reden we door richting Akaroa met nog één stop op een heuvel zodat je uitzicht had op Akaroa en de omliggende dorpjes. Vervolgens gelijk door naar Akaroa. Om ongeveer 12 uur kwamen we hier aan. Dat betekende dat ik 4 uur had om rond te lopen en allerlei dingen te doen. Als eerste ben ik richting de oude vuurtoren gelopen en vanaf daar had je een mooi zicht op de gehele haven. Toen terug gelopen richting dorp. Onderweg kwam ik een ingang naar een soort van ‘tuin’ tegen, maar wat meer een bos was en waar ik doorheen gestruind heb. Erna in het dorp wat souvenirs opgeduikeld en in het zonnetje zitten genieten van het uitzicht en het lekkere weer (rond de 30 graden met een windje). Het dorpje was van origine gesticht door Fransen die hier rond 1800 kwamen, dus overal zie je nog de Franse invloed terugkomen (nette tuinen, franse straatnamen, franse winkels). Na een ‘Nieuw Zeelandse pie’ te hebben gegeten weer terug gelopen naar het begin van het dorpje en daar nog rondgehangen tot het 4 uur was en tijd was om terug te gaan. Op de terugweg gingen we langs een kaasboerderij. Dit was de laatste fabriek waar ze nog met de hand kaas maakte in Nieuw Zeeland. En ja hoor, het was voornamelijk Nederlandse kaas! Hetgeen ik het meeste mis uit Nederland en nu kon je nog gratis proeven ook! Heerlijk om een stukje thuis te eten! Na hier van genoten te hebben gingen we terug richting Christchurch en waar ik nu in mijn bed zit met alles ingepakt (en een paar dingen achterlatend). Ik ga het land ontzettend missen want het was erg mooi. Maar toch is het ook wel weer fijn om naar huis te gaan. Nu eerst nog even drie dagen in Australië nog verblijven, en dan toch echt naar huis.

Ik zie jullie allemaal thuis weer met duizenden foto’s, souvenirs en andere rotzooi die ik allemaal heb meegebracht!

_________________________________________________________________

The 9th I had a day of rest. Early in the morning suddenly some air alarm went off. Not too long after suddenly my bed and closet started to shake. It turned out to be an earthquake. Was sitting straight up in my bed. Luckly it wasn’t a heavy one. Went to the small town to get some souvenirs since the day after I would head to Chirstchurch, the last city where I will stay in my vacation. The entire day it went ok, until in the early evening. Suddenly I started to feel sick and had to stay one hour on the toilet and threw up. Back in my room I figured out I had a slight fever and that all my muscles were hurting. A very nice day closed with a shitty evening. Was awake until around 2 and the day after I had to get up early and pack my bag because of my ride to Chirstrhuch. Not really nice.

The day after it was a bit less, but still I felt sick, so I skipped my breakfast. With two painkillers I parked myself in the bus and on the road I ate some bread. This stayed in. At Chirstchurch I got picked up by the owner of the house where I would stay. A few days before this I got an e-mail from the motel where I was supposed to stay. They said they didn’t have space and that I had to find something new. Due to renovation. Nice timing… Like you don’t know before that you have renovations going on. Luckily I found this spot where I will stay now. This is a Bed & Breakfast, and around 20 minutes away from the centre. So after 2 weeks I finally can have a normal breakfast (no dry bread but real breakfast). It is a good room with YES free internet! I arrived around 3.30 in the afternoon, so the rest of the evening I spend on my room and didn’t do a lot.

11 december I went downtown. At the road there, you saw what the earthquake in 2011 did to the town. Everywhere they were working on buildings and you saw half taken down buildings. Around 11.30 I had a ‘rebuild tour’ through the town and the subs around Chirstchurch. Then you really saw what the earthquake did. 6000 houses have to be taken down because of the damage and more then 800 historical buildings in the centre have to be demolished or rebuild. There is still a discussion going on about the old cathedral (picture). A lot of people want it to be rebuild, but this seems to be an impossible job, and also really expensive. Wondering what will come out of this discussion. There are also a lot of cracks in the road due to the earthquake, which makes it almost impossible to cross the centre because of all the road constructions. Conclusion: its one big chaos in the town. The town is also covered in art which are made because of the earthquake. One of them is a monument with 185 chairs. These chairs are made for all the people who died in the earthquake. They all look different. Very confronting to see this. Apart from all these constructions it is a beautiful city with a lot of nature and green in it.

12 december, the last day already, I went up early to get to some little town near a harbor, named Akaroa. We went with a tour bus there and we had a short stop in Little River. This is a very small and cute town with a shop where they had a lot of handmade stuff from New Zealand. After the stop we got on the road again to Akaroa with another stop on a hill so you had a nice overview on the harbor of Akaroa and the small villages around Akaroa. Around 12 o clock we arrived there. This meant I had 4 hours to walk around and do some stuff. At first I walked to the old lighting house and from there you had a good sight on the entire harbor. After that I went back to the village. On my road back there I found some entrance to some kind of ‘garden’, but this was more a kind of a forest and I walked through it. After that I went into the village, bought some souvenirs and enjoyed the sun and the view and the lovely weather (around 30 degrees and some wind). The village was established by French people who came here around 1800, so in the village you still see this French influences (neat gardens, French street names, French shops). After eating a ‘New Zealand pie’ I went back to the start of the village and hang around here until it was 4 and time to head back. At the road back we stopped at a cheese farm. This was the last factory where they made cheese with hand in New Zealand. And ofcourse, it was mainly Dutch cheese! The thing I miss the most from Netherlands and now I got to taste it for free! Lovely to eat some piece of home! After enjoying this we went back to Christchurch, where I am sitting now in my bed and packed all things up (leaving a few things behind). I will miss this country insanely because it is beautiful. But is also nice to go back home. First heading back to Australia for three more days, and then really going home.

  • 12 December 2013 - 13:13

    Anita:

    Hoi Zitah,

    Het wordt misschien ook wel tijd om thuis te komen.. Alleen al om alles te verwerken wat je hebt gezien!!!! Gelukkig was de aardbeving niet erg!!
    Dan maar misselijk.

    Alvast een goede terugreis en tot ziens straks in Nederland!!

    XXXAnita

  • 12 December 2013 - 22:54

    Margo:

    hé meisie,

    het was hartstikke leuk om met je avonturen mee te leven, maar je straks weer even knuffelen, dat wordt toch ook wel weer tijd hoor!
    fijne dagen nog in Australië en een heel goede reis,
    knuffel Margo

  • 13 December 2013 - 07:53

    Ellen :

    Ha Moppie
    Fijn dat je weer terug bent op je vaste stek in Australie na alle omzwervingen.
    Kan niet wachten tot dinsdag 6 uur.
    Geniet nog even en tot over een paar nachten

    Mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Christchurch

Zitah

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 14978

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 02 Januari 2015

Berkeley Internship

10 Juli 2013 - 16 December 2013

Australië

Landen bezocht: