Zonnebrand Crème / Sunburn Crème - Reisverslag uit Darling Harbour, Australië van Zitah Groot - WaarBenJij.nu Zonnebrand Crème / Sunburn Crème - Reisverslag uit Darling Harbour, Australië van Zitah Groot - WaarBenJij.nu

Zonnebrand Crème / Sunburn Crème

Door: Zitah

Blijf op de hoogte en volg Zitah

18 Augustus 2013 | Australië, Darling Harbour

De weken gaan sneller dan ik dacht. Alweer in week 4 van de Uni aangeland. Bedolven onder het huiswerk, probeer ik ondertussen ook nog wat leuke dingen te doen.

Afgelopen weekeind begon goed. De leraren van het vak over Brain and Mind Disorders in Youth hadden blijkbaar besloten om in het weekeind nog even door te werken en de cijfers er nog op te zetten, zodat we met de feedback aan de gang konden voor de volgende opdracht. Het eerste cijfer op Australische grond was een 8.5. Helemaal niet slecht voor een eerste opdracht. Even naar de feedback gekeken, maar dat was niet veel soeps. Althans, heel veel complimenten, weinig echte feedback. Waar ik om moest lachen was het volgende puntje in de lijst met feedback:

It is very clear that you have a very extensive understanding of stats and other psychology concepts.

Voor mijn statistiek tentamens in Nederland in jaar 1 en 2 had ik nauwelijks een voldoende. En psychologie heb ik alleen maar ‘inleidend’ gehad en niet dieper er op in. Aard ik misschien toch een beetje naar mijn moeder? Dit laatste werd wel bevestigd door mijn tweede cijfer wat ik afgelopen dinsdag kreeg voor het tweede paper voor dit vak, namelijk een 10. Mijn eerste 10 in mijn universitaire carrière! Beetje trots ben ik wel. Hopelijk gaan de andere vakken ook zo goed.

Afgelopen week hebben we er van de huiseigenaar een bureau bij gekregen, aangezien we er maar één hadden. Dit leidde tot een grootscheepse verbouwing (met de nodige stofbalen van onder het bed). Halverwege de verbouwing kwamen we er echter achter dat Marlieke (kamergenootje) toch wel erg graag naar de televisie wilde kijken in de avond, en mij het niet zo interesseerde. Aangezien de televisie aan een kabel zit voor ontvangst, kon die dus niet worden verschoven. En laat mijn bed nou exact tegenover de televisie staan, en Marlieke haar bed aan de andere kant van de kamer (zonder zicht op de tv). Dus, alles weer omruilen. Maar het eindresultaat mag er zijn (zie foto’s). Ieder zijn eigen hoekje en mocht er iets op tv zijn wat me überhaupt al interesseert, dan pak ik gewoon mijn stoel.

Deze week ook de volgende tutorials gehad. En om even een voorbeeld te laten zien waar de Australiërs hier op werken… Kijk maar even naar de foto’s. Een dikke Imac. En niet eentje voor het hele lokaal, maar 40 in één lokaal. In een ander lokaal, ‘The Writers Hub’ liggen weer 40 MacBook Pro’s. Agjaa.. Snap ik gelijk waarom ze hier dus 3000 dollar voor een bachelor vak betalen, en 6000 dollar voor een master vak. Dat geld moet toch ergens naar toe.

Halverwege de week zat ik buiten in het zonnetje te genieten, toen ik opeens iets naast me zag bewegen. Waren het twee salamanders die iets, weet ik wat, aan het doen waren. Ik schrok me kapot aangezien ik eerst niet goed zag wat het was. Erna er even gefascineerd naar zitten kijken, om vervolgens een richel naar beneden te schuiven en weer door te gaan met mijn huiswerk. Een half oog op de muur boven me, want leuk of niet, ik heb ze liever niet in mijn shirt. In de avond kwam ik er achter dat 3 uur volop in de zon zitten niet zomaar kan. Ironische was dat de zon aan de linkerkant stond en dat de linker schouder dus rood/bruin is, en de rechter schouder dus gewoon nog lekker wit.

In de afgelopen weken heb ik ook nog meegedaan naar een onderzoek van studenten aan de universiteit. Het ging om cognitieve vaardigheden en hoe je emoties van invloed zijn op je eetpatroon. Met dit onderzoek heb ik lekker 50 dollar verdiend. De cognitieve vaardigheden tests waren leuk. Een week later bloed laten prikken was wat minder.

Vrijdagochtend zijn Marlieke en ik vroeg op gestaan om boodschappen te doen. In Bondi kwamen we er achter dat er een Aldi zat, welke veel goedkoper bleek te zijn dan de algemene supermarkten hier in Australië. Lekker Nederlands. De winkel zat ook vol met Nederlanders. We zijn er in totaal vijf tegengekomen. Weet je gelijk weer hoe goed Nederlanders op hun centen letten haha. Voordat de Aldi open ging, zijn we eerst nog even de K-mart ingedoken. Een openbaring. Een soort van Primark, maar dan de dollar versie (dus nog goedkoper). De 50 dollar die ik had verdiend met het onderzoek was uitgekeerd in een tegoedkaart, die ook gold voor de K-mart. Gelijk maar even van alles gekocht: een paar sneakers voor 3 dollar 50, een paar sokken voor 1 dollar (foto), een truitje voor 5 dollar en nog een ander truitje voor 3 dollar en een pyama broek voor 2 dollar, zodat ik niet meer in mijn joggingbroek hoef te slapen. En aangezien ik een panty was vergeten, die ook maar gelijk even gehaald. Leuk, voordelig shoppen!

Na de K-mart en de Aldi terug gegaan naar huis om te beginnen aan een essay voor ontwikkelingspsychologie. Piaget en zijn cognitive ontwikkelingstheorie. Interessant, maar wel moeilijk. Opnieuw benieuwd wat voor cijfer dit gaat opleveren, aangezien het voor een ander vak is dan waar ik de hoge cijfers voor terug heb gekregen.

Gister vroeg opgestaan om walvis te gaan spotten met wat vrienden van de Uni! Toen we instapte werden we helemaal lekker gemaakt dat de vorige dag de walvissen op twee meter afstand van de boot zwommen en dat ze super goed te zien waren. Waarschijnlijk waren de walvissen vandaag niet in een goede bui, want dichterbij dan twintig meter kwamen ze niet. Naja, ik heb ze in ieder geval gezien. Daar gaat het uiteindelijk om (foto). Bij terugkomst bleek er markt te zijn. Super leuke dingetjes allemaal om te kopen (vreselijk voor iemand zoals ik, met een gat in mijn hand). Allemaal kleine souvenirtjes en dat soort rotzooi, tikt lekker aan in je portemonnee. Gelukkig heb ik mezelf kunnen weerhouden (op een vingerdopje na).

Na de markt mezelf voorgenomen om terug te gaan naar Chinatown voor Jarno zijn Jordan kleding (foto). Zodra ik voor de stand stond wist ik niet meer wat hij nou eigenlijk wilde. Na een snel rekensommetje had ik uitgerekend dat het 8 uur ’s ochtends was in Nederland. En het was zaterdag. Dus mama zou vast wel al op zijn om boodschappen te doen. Eerst op haar mobiel geprobeerd, die niet werd opgenomen. Om vervolgens de huistelefoon te proberen. Met een gare stem nam ze op. Ik snapte het niet en vroeg hoe laat het was. Blijkbaar is mijn hoofdrekenen nog steeds niet helemaal ontwikkeld, want had een uurtje gemist. Het was dus 7 uur, in plaats van 8 uur haha. Mama niet blij! Jarno ook niet, want die moest worden wakker gemaakt om te zeggen wat hij ook alweer wilde. Voortaan toch nog maar even een paar keer narekenen voordat ik het hele huis weer wakker bel.

Van verschillende bronnen had ik gehoord dat er in de avond vuurwerk zou zijn. Marlieke was ook met een paar Uni vrienden dingen aan het doen, dus spraken we af om elkaar te ontmoeten bij Harbour Bridge. Daar aangekomen, ontstond de verwarring. Was het vuurwerk hier? Of in Darling Harbour (andere haven). En was het om half 7, om half 8 of om half 9? Een winkeltje in gegaan om het te vragen. Bleek het in Darling Harbour te zijn, om half 8. Snel naar de andere haven gelopen en de McDonalds ingedoken (eerste keer sinds ik hier ben). De Mcflurries zijn hier wel heel erg lekker: Caramel Fudge Cookie, Double Chocolate Fudge, Bubblegum Squash (daar ga ik me niet aan wagen) en de Oreo variant. Om half 8 zaten we op de rand bij het water van Darling Harbour. Kwart voor 8 was er nog niks gebeurd. Even nagevraagd in een winkeltje of ze wisten hoe laat het vuurwerk zou beginnen. ‘Tussen half 9 en 9 uur, het verschilt per weekend). Diepe zucht. Eén voordeel van het te vroeg zijn is dat we een zitplek hadden en eersterangs. Om half 9 begon het dan uiteindelijk, en het was het waard om te blijven zitten (foto’s). Heldere hemel en mooi vuurwerk. Goede combinatie! Na het vuurwerk nog even over het plein bij Darling Harbour gelopen, waar we bij een man kwamen die vuur at en met messen jongleerde. Erg interessant om te zien. Na een lange, toch wel geslaagde dag, op mijn bed neergestort en gelijk gaan slapen.

Vandaag kwam ik er achter dat mijn gezicht totaal verbrand was na 4 uur op een boot spenderen met wind en zout (goede combinatie). En natuurlijk niet ingesmeerd. Godzijdank hebben ze de aftersun uitgevonden. Vandaag de hele dag huiswerk gemaakt en voor de rest lekker niks gedaan. Ook wel eens goed.

Tot snel!

________________________________________________________________________


The weeks go faster than I thought. Already going into the 4th week of Uni. Covered in homework, I try to do some fun stuff in the meanwhile.

Past weekend started off pretty good. The teachers of the unit of Brain and Mind Disorders in Youth apparently decided to work through the weekend and put the grades on the net, so that we could work on our next assignment with the feedback. The first grade on Australian ground was a 8.5. Not bad for a first assignment. Went through the feedback quickly, but it wasn’t very much. Though, a lot of compliments, small feedback. Which made me laugh was the following on the list of the feedback:

It is very clear that you have a very extensive understanding of stats and other psychology concepts.

For my statistic exams in the Netherlands in year 1 and 2 I barely had a grade to pass. And psychology I only had an introduction unit and no deep stuff. Probably I go after my mom anyway? This last thing got confirmed by my second grade I got last Tuesday for the second paper, a 10. My first 10 in my Uni carrier! Bit proud. Hopefully the other subjects will go the same.

Past week we got a second desk of the house owner, since we only had one. This ended up in a big removal of the entire room (and a lot of dirt from under the beds). Halway the moving we figured out that my roommate would like to watch television in the evening, and that it didn’t interest me a lot if I could or not. Since the television is stuck with a cable to get receive, we couldn’t move this. And my bed was in front of the television, and my roommate her bed was at the other side of the room (without vision on the telly). So, again we had to switch everything. But the endresult is nice (pictures). We both have our own part of the room and if I wanted to see something on the telly, I just grab my chair.

This week we had the second tutorials. And to give a nice examples which Australian people work with… Just look at the pictures. A nice Imac. And not just one for the entire room, no around 40 in one room. In the other room, ‘The Writers Hub’, there are around 40 MacBook Pro’s laying on the tables with cables. Oh well.. Now I understand why you pay 3000 dollar for a bachelor unit and 6000 dollar for a master unit. That money gotta go somewhere.

Halfway the week I enjoyed the sun, when I saw something moving next to me. Turned out to be two lizards, who were doing I don’t know what. I freaked out, since I firstly didn’t see what it was. After watching them fascinated, I moved one fillet down to go on with my homework. One eye on the wall behind me, cuz nice or not, I rather don’t have them in my tshirt. In the evening I figured out that sitting 3 hours in the sun can’t go here. Ironical enough the sun was on my left side, so my left shoulder was red/brown and my right shoulder was pale.

In the past weeks I also included myself in a research of students from the Uni. It was about cognitive skills and how your emotions influence your eating pattern. With this research I earned 50 dollar. The cognitive skill tests were nice. The fact that they had to tap blood a week later was less nice.

Friday morning my roommate and I went up early to get groceries. In Bondi we saw there was actually an Aldi, which is way cheaper than the average supermarkets in Australia. Lovely Dutch. The shop itself was full of dutchies. In total we walked into 5 of them. Then you again know that dutchies watch their cash haha. Before we went to Aldi, we went to the K-mart. A revelation! A kind of Primark, but the dollar version (even cheaper). The 50 dollar I earned with the research was given in a card, which also counted for K-mart. Just spended some money there: pair of snakers for 3 dollar 50, pair of socks for 1 dollar (picture), a shirt for 5 dollar and another one for 3 dollar and a pajama pants for 2 dollar, so that I don’t have to sleep in my joggy pants. And since I forgot to take a panty, I took one of those too! Nice, cheap shopping!

After the K-mart and Aldi we went back home and I started on my essay for developmental psychology. Piaget and his cognitive stagetheory. Interesting, but hard. Again curious at the grade, since this is some other subject then where I got the high grades for.

Yesterday I had to get up early for whale watching with some friends of the Uni. When we got in they pleased us with saying that yesterday the whales came 2 meters away from the boat and that they were visable really nice. I guess today the whales were not in a really good mood, since they didn’t come closer to the boat than 20 meters. Oh well, I did see them. That is what it was about (picture). When we came back I figured out there was market. Cute souvenirs everywhere (horrible for someone who is like me and can’t hold herself). Small souvenirs and that kind of stuff, hurts your wallet. Luckly I could hold myself (just bought a thimble).

After the market I went back to Chinatown to get Jarno (my bro) his Jordan clothes (picture). As soon as I were at the shop I didn’t know anymore what he wanted to have. After a fast calculation I thought it was 8 o ‘clock in the morning in the Netherlands. And it was Saturday. So my mom would be up to get groceries. First tried her cellphone, which she didn’t pick up. And then tried to house phone. With a crappy voice she picked up. I didn’t get it and asked her what time it was. Seems my head calculating is still not developed, because I missed out on one hour. It was 7 o ‘clock, instead of 8. Mama not happy! nor my brother, since he had to be waken up to say what he wanted. Next time re-calculate before I wake up the entire house.

From different people I heard that in the evening there would be fireworks. My roommate was also going out with a few friends, so we met up at Harbour Bridge. When we met up, the confusion started. Was the fireworks here? Or in Darling Harbour (different harbour)? And was it at 6.30, or 7.30 or even 8.30? We went into a shop to ask about it. It turned out to be at Darling Harbour, at 7.30 Quickly we walked to the other harbour and went to the McDonalds (first time since I arrived here). The Mcflurries here are nice: Caramel Fudge Cookie, Double Chocolate Fudge, Bulbblegum Squash (won’t try that one) and the Oreo version. At 7.30 we were sitting at the edge of the water at Darling Harbour. 7.45 still nothing happened. I went to a shop to ask for the fireworks. ‘Between 8.30 and 9, it differs per weekend’. *sigh* Well one good thing about being so early is that you have a good spot to sit. At 8.30 they actually started, and it was worth the waiting (pictures). Bright sky and nice fireworks. Good combination! After the firework we walked over the streets, when we saw a man eating fire and was throwing around with knives (pictures). Very interesting. After a long, good day, I crashed in my bed and went to sleep.

Today it turned out that I was totally sunburned of spending 4 hours on the boat with wind and salt (best combination). And ofcourse didn’t take my suncreme. Thank god they invented aftersun. Worked entire day on my homework, and didn’t do anything interesting the rest of the day. Also a good way of spending your day.

Till soon!

  • 19 Augustus 2013 - 08:52

    Anita:

    Hoi Zitah,

    Nog steeds enig om je verhalen te lezen!
    Ik had gisteren al het een en ander gehoord van mama en we hadden ge-Skypt.
    Leuk om gezien te hebben hoe je woont. Lang leve de Skype!
    En smeren nu hè! Want jullie gaan richting de zomer?

    succes met de studie. Maar het gaat je goed af dus das een hele gerustelling voor je denk ik.

    Tot mails, Anita

  • 19 Augustus 2013 - 11:14

    Zitah De Groot:

    Heb mezelf voorgenomen om inderdaad mezelf in te gaan smeren haha.
    Vandaag mee begonnen, maar het kwaad was al geschiet. Ben nog steeds vrij rood.

  • 20 Augustus 2013 - 10:39

    Ssijpyte:

    Zi glad to see you're having a blast there. And stop getting 10s geek woman ;)

    We all miss you here

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Darling Harbour

Zitah

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 2161
Totaal aantal bezoekers 14982

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 02 Januari 2015

Berkeley Internship

10 Juli 2013 - 16 December 2013

Australië

Landen bezocht: