Blokken, Blokken & Blokken / Study, Study & Study - Reisverslag uit Sydney, Australië van Zitah Groot - WaarBenJij.nu Blokken, Blokken & Blokken / Study, Study & Study - Reisverslag uit Sydney, Australië van Zitah Groot - WaarBenJij.nu

Blokken, Blokken & Blokken / Study, Study & Study

Door: Zitah

Blijf op de hoogte en volg Zitah

28 Juli 2013 | Australië, Sydney

Al een tijdje niet geschreven, want had het erg druk met van alles en nog wat regelen.

Afgelopen dinsdag was de tweede ‘introductiedag’. Vandaag konden we een gratis tour maken door Sydney heen. Je kon of naar Manly beach of naar ‘The Rocks / Darling Harbour’. Aangezien er een rij stond van minstens twee uur voor Manly beach, en ik daar toch al geweest was, heb ik gekozen voor ‘The Rocks / Darling Harbour’. Dit bleek achteraf een goede keus. Nadat we ons kaartje hadden voor de bus werden we van het ene punt naar het andere punt gestuurd en de begeleiding wist eigenlijk niet goed wat te doen. Ze vertelden ons naar een bus te lopen, waar we te horen kregen dat die naar Darling Harbour ging en niet naar The Rocks. Wij weer terug naar de andere begeleiders, die met ons meeliepen en het misverstand recht zette. Eerst gingen we naar Darling Harbour, waar mensen er uit zouden gaan en vervolgens ging de rest naar The Rocks. De grootste groep ging er bij Darling Harbour uit, waardoor er nog maar een groepje van zo’n 15 man overbleef voor The Rocks (veel gezelliger). Van dit groepje kende ik al twee jongens, dus dat was wel gezellig.

Met de groep eerst naar de Darling Harbour Bridge en er onder gestaan en informatie gekregen over de brug. Vervolgens richting het water gelopen waar je een mooi uitzicht had op de brug zelf. Via de brug richting Opera House gelopen. Dit had ik allemaal al gezien, maar met een groepje is het toch leuk om gewoon lekker rond te zwerven en te kletsen. Na het Opera House doorgelopen naar de ‘Royal Botanic Garden’. Dit was een nieuw stukje van Sydney. Het is eigenlijk gewoon een park met heel veel gras en verschillende soorten bomen met kaartjes er bij om te vertellen wat voor soort boom het is. Erg leuk gedaan. Hier en daar ook wat kunst (foto’s). Na de tuin liepen we door naar Darling Harbour. Vanuit daar door gegaan naar een grote shopping mall waar we met zijn allen gezellig iets zijn gaan eten. Na de lunch is ieder een beetje zijn eigen weg gegaan en heb ik zelf de avond lekker thuis gespendeerd.

Woensdag was weer een echte introductie dag. Om half 10 moesten we bij de Universiteit zijn voor informatie. We kregen een welkomstpakket (met T-shirt) en nog andere belangrijke informatie. Na een algemeen welkom werden we opgesplitst in groepen en moesten we mee met onze eigen exchange advisor. Samen met de advisor hebben we de relevante formulieren ingevuld om ons in te schrijven voor alle verschillende vakken. Voor de verandering ging het in één keer goed en stonden al mijn vakken gelijk op de Blackboard site (school site). Ik hoefde me dus voor één keer geen zorgen te maken om mijn vakken!

In de avond hadden we een kleine bijeenkomst van een paar studenten die uitgenodigd waren. Het was een bijeenkomst om te laten zien hoe je voor zo goedkoop mogelijk kon reizen in Australië en om bepaalde trips te promoten. Ik heb mezelf over laten halen om mee te gaan op de ‘One Fish, Two Fish’ trip (http://www.youtube.com/watch?v=qfuUowUipR0). Het lijkt me echt een super trip en deze ga ik doen in mijn ‘Spring Break’ (27 september tot 6 oktober). Kan niet wachten! Na een paar drankjes maar weer op huis aan gegaan en daar mijn bedje in gedoken.

Donderdag ben ik lekker thuis gebleven. Van alles uitgezocht omtrent het inleveren van je foto voor je studentenkaart tot het aanvragen van een OSHC verzekeringskaart mocht er iets met je gebeuren. Ook gekeken naar informatie over de vakken en of er al dingen opstonden die van te voren gelezen moesten worden. Bleek dat er voor één vak al 5 artikelen op stonden die vooraf aan het hoorcollege gelezen moeten worden. Niet misselijk, als je bedenkt dat je ook nog drie andere vakken hebt om te volgen. In de avond hadden we een algemene party voor alle exchange studenten. Dit begon om 7 uur. Ik met mijn stomme kop een uur vroeger dan gepland weg gegaan, waar ik pas halverwege de rit achter kwam. Aangezien ik toch een uur teveel had, ben ik maar even de ‘Office works’ in gelopen. Dit is een supergrote winkel met allemaal spullen die je voor school nodig hebt, maar ook hele computers en bureaustoelen en nog meer van dat soort gedoe. De winkel doorgeslenterd en maar wat spullen gehaald (markers, nietmachine, post-its en nog wat andere kleine dingen die gemakkelijk in mijn tasje gingen). Na de ‘Office works’ nog even gekeken naar wat voetballers en toen richting het feest gegaan.

Het feest begon kalm, maar na een uur of twee stond de hele vloer vol met dansende mensen. Ikzelf zocht liever de koelte op (na een uur binnen te hebben gestaan en mijn stembanden te hebben verpest omdat je moest schreeuwen om elkaar te verstaan). Buiten een paar andere mensen tegengekomen die ik nog niet kende en daar de rest van de avond mee lopen kletsen. Was erg gezellig en leuke gesprekken gehad. Eén van hen bleek ook een gamer, dus dat voelde lekker vertrouwd! Zelf niet echt gedanst op het feest, maar kletsen met andere en mensen leren kennen vind ik sowieso toch leuker. Na het feest samen teruggereisd met mijn kamergenootje (waar we buiten bij de deur van het feest nog een schattig beestje tegenkwamen (foto’s), ook wel een ‘possum’ genoemd in Australië), die ook naar het feest was gekomen, en toen gelijk mijn bed in gedoken aangezien het best laat was voor Australische begrippen (12 uur). De happy hours voor alcohol beginnen hier namelijk al om 3 uur ’s middags en eindigen om 6 uur ’s avonds. Voor Nederlandse begrippen is dit natuurlijk opmerkelijk, aangezien bij ons pas de happy hours om een uur of 10 in de avond beginnen. Een jongen die ik had ontmoet op dat feestje en die al 7 jaar in Australië woonde zei dan ook dat de Australiërs op vrijdag in hun lunchpauze beginnen met drinken en dan doorgaan tot in de avond en dan behoorlijk bezopen zijn. Raar volk.

Vrijdag moest ik wederom naar de Universiteit om alvast de artikelen voor dat ene vak uit te printen en de handleidingen voor de andere vakken. Was nog een heel gedoe omdat je daarvoor een studentenkaart moet hebben (die ik aankomende maandag pas krijg). Via de exchange office (met officieel papier) naar de bibliotheek gegaan om daar mijn spullen uit te printen. Erna heb ik nog even rond gekeken en kwam ik uit bij een Vodafone stand. Ik heb hier een mobieltje gekocht omdat het goedkoper is om dat te gebruiken. Maar wat bleek nou: als je prepaid gebruikt en je koop voor 10 dollar prepaid, dan wordt het na een week van je telefoon gemieterd. Afzetters. Vanwege deze afzetterij toch maar besloten om een soort contract, wat toch ook weer geen contract is omdat je het per dag opzegt, af te sluiten. Nu heb ik voor 30 dollar 500 dollar per maand en mag ik overal naar toe bellen en sms’en over de hele wereld, zolang ik maar niet over die 500 dollar credit ga. Maar om dit af te sluiten moest ik weer een bankaccount openen, wat ik eigenlijk wilde vermijden. Drie uur verder had ik een bankaccount en een mobiel met 500 dollar per maand aan credit. Toch weer een geslaagde dag.

Gisteren heb ik eigenlijk helemaal niks uitgevoerd. Ik zou in de avond naar het vuurwerk gaan kijken, maar mijn exchange maatjes kwamen er achter dat het vuurwerk er pas in de zomer weer is (en het is hier nu dus winter), dus geen vuurwerk. Beetje op mijn kamer gehangen en gesocialized met andere mensen die in dit huis zitten. Vandaag eigenlijk hetzelfde riedeltje, behalve dan dat de was er bij komt en dat ik toch maar eens begonnen ben met het lezen van die artikelen (die toch eigenlijk wel heel erg interessant zijn). Morgen begint het echte studentenleven en de echte lessen. Ben echt super benieuwd wat dit gaat opleveren!

Tot snel.

________________________________________________________________________

Didn’t write for quite a while, since I was busy with arranging a lot of stuff.

Past Tuesday we had the second ‘introductionday’. Today we could make a tour for free to certain places in Sydney. You could go to Manly beach or to ‘The Rocks / Darling Harbour’. Since the row to Manly beach was around two hours, and I’ve been there on my own already I choose for ‘The Rocks / Darling Harbour’. This turned out to be the right choise. After we got our ticket for the bus we went from one point to another and the attendants didn’t really know what to do either. They told us to walk to the bus, where we heard that this bus went to Darling Harbour and not to The Rocks. Again back to the attendants, which walked with us and fixed the whole misunderstanding. First we went to Darling Harbour, where people would leave the bus and after that the rest would go to The Rocks. The biggest group left the bus at Darling Harbour, so a group of around 15 people were left for The Rocks (much more fun than a big group). In this group I already knew two guys, so that made it even more fun.

With the group we went first to the Darling Harbour Bridge, where we actually stood under it and where we got information about the bridge. After that we went to the water, where you had a nice view of the bridge itself (pictures). After the bridge we went to the Opera House. I’ve went here by myself already, but with a group its fun anyway to walk around and to talk. After the Opera House we went to the ‘Royal Botanic Garden’ (pictures). This was a new part of Sydney for me. Its actually a park with a lot of grass and a lot of different trees with information about the trees. Very nice done. Here and there some parts of art (pictures). After the garden we went to Darling Harbour. From there we went into a big shopping mall where we ate with eachother. After the lunch everyone went his or her own way and myself spend the night at my home.

Wednesday was again a real introduction day. At 9.30 we had to be at the University for information. We got a welcome package with T-shirt and important information. After an general welcome, we got split up and we had to go with our own exchange advisor. Together with the advisor we enrolled ourselves into the subjects we wanted to follow. For a change all my subjects were on the form and I instant could enter Blackboard (schoolsite), where it also showed my subjects. For once I didn’t had to worry about my subjects!

In the evening we had a little meeting with a few students. This was a meeting to show how you could traffel as cheapas possible through Australia and also to promote certain trips. Myself got persuaded to go on the trip ‘One Fish, Two Fish’ (http://www.youtube.com/watch?v=qfuUowUipR0). It seems a super cool trip and I will go there in my ‘Spring Break’ (27 september until 6 october). Can’t wait! After a few drinks I went back home and went to sleep since it was a pretty tiring day.

Thursday I stayed at home. Figured out a lot of stuff concerning delivering your picture for your studentcard and had to get a insurance card, if something happens. Also I got myself information about the subjects I will follow and see if there were any articles or other papers that had to be read before you attend to the first class. Turned out that I have to read 5 articles before we have the lecture for one subject (Tuesday). Not bad, since I have another three subjects which I have to follow. In the evening we had a party with all the exchange students. This started around 7. Me and my nice head went one hour too early, which I figured out halfway the ride to Sydney. Since I had one hour too much, I went to ‘Office works’. This is a huge shop where you can find all the things you need for school, but also computers and chairs for desks and such stuff. Went through the shop and bought some stuff (markers, stapler, post-its and other small things that could easly be taken in my bag). After ‘Office works’ I watched some soccer at the campus of the University and then went back to the party.

The party started of normally, but after one or two hours the whole floor was full of dancing people. I preferred the balcony (after staying one hour inside and fucking up my vocal cords because I had to scream to understand others). Outside I met some new people which I didn’t know yet and where I stayed with for the rest of the evening. Was very nice and we had some nice conversations. One of them actually turned out to be a gamer too, so that actually felt like home! I didn’t really dance myself at the party, but talking and getting to know people is more fun anyway. After the party I traveled back to home with my roommate (where we saw outside of the door a cute animal (pictures), known as a ‘possum’), which also went to the party, and then instant went to my bed, since it was pretty late for Australian standards (12 o clock). The happy hours for alcohol start here at 3 in the afternoon and end at 6 in the evening. For Dutch standards this is really weird, since here the happy hours start around 10 in the evening. A guy, which I met at the party and who lives in Australia for around 7 years, told me that Australian people start to drink on Friday in their lunchbreak and then go on until the evening. Weird nation.

Friday I had to go to University again to print out some articles for the subject and the instructions for the other subjects. Was a fight to get it actually, since you need a studentcard (which I will get this incoming Monday). Through the exchange office (with an official paper) I went to the library to print my stuff. After that I looked around and I got to a Vodafone shop. I bought a cellphone for here that is cheaper to use. But it turned out that if you pay 10 dollar for prepaid, it gets erased after 1 week. Cheaters. Because of this crap I decided to get some sort of agreement, which is not really an agreement, since you can stop it per day. Now I have for 30 dollar 500 dollar credit per month on my phone and I can call and text wherever I want, over the whole world, as long as I stay under the 500 dollar of credit. But to get this agreement I needed to get an Australian bankaccount, which I tried to avoid. Three hours after I got my agreement and a new bankaccount (hurray). A good day after all.

Yesterday I didn’t do anything. In the evening I was supposed to go and watch the weekly fireworks in the harbor with some other exchange buddies. But they figured out that the fireworks will start in the summer (and at this moment its winter), so no fireworks. Hang around on my room and socialized with some other people in the house. Today is actually the same, except that I washed my clothes and that I actually started to read my articles (which are actually really interesting). Tomorrow the real studentlife starts and the real classes. Really exciting to see what this will bring!

Till soon.

  • 28 Juli 2013 - 10:41

    Anita:

    Hoi Zitah!!

    Je doet het goed!! Zelfstandig hoor. Ja, opeen gegeven moment begint dan toch die studie.

    Het begin is er in ieder geval. Ik ben blij dat je de artikelen al interessant vindt. Daar doe je het toch voor en dan ga je ook door met lezen. Alleen die start hè?

    Nou, na een hittegolf is het hier dan eindelijk een beetje afgekoeld na een paar flinke onweersbuien.

    Heel veel succes met alles nicht!!!

    Liefs Anita.

  • 28 Juli 2013 - 10:41

    Margo:

    je begint al aardig in te burgeren, maar nu begint het echte leven!! ben benieuwd of er veel verschil is tussen studeren in Nederland en in Australië, succes!

  • 28 Juli 2013 - 10:43

    Zitah De Groot:

    Ik kan zeggen dat de artikelen op dit moment al moeilijker zijn dan dat ik gewend ben. Maar dat komt waarschijnlijk omdat dit volledig buiten mijn studie ligt (het brein en hoe het zich ontwikkeld in de puberteit). Dat heb ik nog nooit gehad. Super interessant, maar wel moeilijk!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Sydney

Zitah

Actief sinds 23 Juni 2013
Verslag gelezen: 291
Totaal aantal bezoekers 14976

Voorgaande reizen:

01 Augustus 2014 - 02 Januari 2015

Berkeley Internship

10 Juli 2013 - 16 December 2013

Australië

Landen bezocht: